
KATEGORI PENYELIDIKAN
Nur Farhain Aqielah binti Mohd AminABSTRAKPenyelesaian masalah matematik merupakan satu kemahiran yang penting dalam pembelajaran matematik di sekolah rendah. Namun begitu, murid kerap kali menghadapi kesukaran untuk menyelesaikan masalah. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti cara murid menyelesaikan masalah bahagi berdasarkan model polya. Kajian kes ini telah dijalankan ke…
Nabilah Syafawati Binti SapariABSTRAKKemahiran membaca untuk memahami soalan adalah penting semasa proses penaakulan dan penyelesaian masalah matematik berayat. Kajian ini bertujuan untuk meningkatkan kemahiran murid Tahun 3 dalam menyelesaikan masalah matematik berayat dengan penggunaan kaedah CUBES. Kajian tindakan dijalankan ke atas enam orang peserta yang terdiri daripada empat orang murid…
KATEGORI IDCKENT
Noorleena Binti Gutasan1 Rojiah Saiwah @ Karim2 Zoriffah Binti Mohd Kudin3 1,2 SK Pekan Tamparuli, 2PPDKB Kit LEXSSA merupakan kit yang membantu murid-murid berkeperluan khas pembelajaran yang terdiri daripada pelbagai kategori seperti : autisme, lembam, slow learner, ADHD, disleksia dan sindrom down untuk menguasai kemahiran asas membaca Ia boleh diaplikasikan…
MOHD ZAINI BIN TAWAN SK Rosok KIT KEBEN adalah singkatan kepada kit Kenali Bentuk (KEBEN). KIT KEBEN ini adalah satu kit pembelajaran yang dibina khas untuk Murid Berkeperluan Khas Kefungsian Rendah bagi mengenal, mengecam dan melaksanakan pembelajaran dengan menggunakan kit permainan. Murid Berkeperluan Khas yang berkefungsian rendah selalunya mengalami masalah…
KATEGORI INOVASI AI
Muhammad Haziq bin Mohd Hashim Projek ini diberi nama Roket Kata Nama Khas. Projek ini dihasilkan atas daya usaha saya sendiri menggunakan aplikasi Scratch 3.0. Permaianan ini terhabagi kepada dua tahap iaitu mengenal kata nama khas dan mengenal jenis kata nama khas.
Muhammad Aizat Shakimi bin Mazuki SukaGOKU merupakan salah satu inovasi baru yang saya telah hasilkan melalui perisian ‘Scratch’. Akronim ‘SuKaGOKU’ yang bermaksud ‘Suku Kata Goku’ ini sudah tentunya menjurus kepada kaitan di antara suku kata dan juga animasi Jepun Goku daripada Dragonball. Saya mengambil inspirasi daripada animasi tersebut kerana animasi…
KATEGORI INOVASI AK
Nick Thierrye Nasri, Muhd Akhmal ibn Mohd Hafiz, Emilson bin Bainsol Projek inovasi yang telah kami hasilkan ini berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran subjek Bahasa Malaysia. Projek ini berbentuk “Gamifikasi” iaitu kami menggunakan aplikasi Scratch 3.0 untuk menghasilkannya. Gamifikasi kami bertajuk “Siapakah Saya”. Permainan ini ialah melibatkan pembelajaran kata nama…
Nur Quratul Nabila binti Sudiro, Siti Norjulailah bt Jumik Idea untuk menghasilkan inovasi ini tercetus apabila kami melihat DSKP Tahun 5 Bahasa Melayu iaitu Standard Kandungan 3.2 dan Standard Pembelajaran 3.2.1. Tema pengajarannya ialah keselamatan sementara tajuk pengajarannya ialah “waspada selalu”. Oleh hal yang demikian, inovasi yang kami hasilkan ini…
KATEGORI INOVASI BI
SRI YANTI BINTI KAMAL Bagi mewujudkan minat pelajar dalam pembelajaran, pelbagai inisiatif yang dilakukan oleh guru untuk menjadikan suasana proses pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih seronok. Pendekatan gamifikasi pembelajaran atau lebih dikenali dengan Games Based Learning (GBL) merupakan salah satu pembelajaran melalui kaedah pemusatan murid yang dapat menarik minat dan…
BRIAN ANAK PETER DABLIN Projek inovasi yang dihasilkan ialah inovasi “KAJEKPA” yang berasaskan pembelajaran secara interaktif. KAJEKPA merupakan singkatan yang diambil daripada “Kata Adjektif Pancaindera”. Projek ini dipilih berdasarkan permasalahan dan pemerhatian yang dilakukan dalam kalangan murid Tahun 4. Kandungan pengajaran dalam inovasi KAJEKPA merangkumi topik pembelajaran berdasarkan Dokumen Standard…
KATEGORI INOVASI BK
WAN NUR ATIKAH BINTI ABDUL MAJID, NUR ARIFAH BINTI ABDUL KARIM, NUR ATHYRAH BINTI AWANG Marine Rescue merupakan suatu bahan inovasi yang terdiri daripada satu bot mainan kawalan yang berfungsi untuk menapis atau mwngutip sampah yang berada di kawasan air. Fokus utama inovasi ini adalah untuk memudahkan cara untuk mengutip…
MOHD NIZAM BINTI MATUSIN, AININ SOFIYA BINTI MOHD, NUR HANNANI BINTI MUKHTAR Inovasi Semi Greeny House (SGH) merupakan satu inovasi bertemakan kelestarian alam yang menggabungjalinkan pembelajaran berasaskan teknologi micro bit, konsep sains (cahaya) sekaligus membentuk kesedaran kepentingan pemuliharaan tumbuhan. Sasaran inovasi adalah murid sekolah rendah dan Program Pendidikan Inklusif (PPI).…
KATEGORI INOVASI CI
Anndreaalicia Claudius IQRA Skill merupakan sebuah strategi Reading Comprehension untuk membantu murid terutama murid yang memiliki tahap penguasaan lemah hingga sederhana dalam Bahasa Inggeris. IQRA Skill merupakan suatu strategi untuk membantu pelajar dalam menjawab soalan Reading Comprehension dalam subjek Bahasa Inggeris. IQRA dalam nama panjangnya Identify Question-Read-Answer. Melalui kaedah ini,…
Erina Nazihah binti Mohd Johari ‘’Fill(ter) Your Life With Colours For Teaching Comparative and Superlative’’ was a digital innovation I had invented to enhance the mastery of using comparative and superlative adjectives among primary year 4 pupils. This innovation incorporates trialogical concept learning in term of figuring the images and…
KATEGORI INOVASI CK
Mohd. Nur Hanif bin Raimi, Flmmey Census, Ahmad Zakwan bin Abdullah This innovation is created to tackle some problems in English teaching and learning process as pupils have low motivation to participate in English learning activities due to their low proficiency, pupils have short attention span and get distracted easily…
Ragyner Ridge Abit, Corine Lyn Apiang, Alia Faqihah binti Abdullah Bagi kanak-kanak, langkah pertama dalam memahami bahasa sepatutnya dimulakan dengan penguasaan kosa kata. Takrifan lain memberi maksud bahawa kosa kata merupakan perkataan dalam pertuturan (kosa kata ekspresif) dan perkataan yang digunakan dalam perbualan (kosa kata reseptif). Berdasarkan definisi ini, dapat…